De rol van change management bij de inzet van een Microsoft cloud platform
Interview met Gijs in ’t Veld, CTO Motion10
In gesprekken over de cloud transitie en de rol van cloud platforms en hoe die zo effectief mogelijk in te zetten, gaat het – naast architectuur en technologie – al gauw over change management. Hoe krijgen we de IT-organisatie mee in de benodigde veranderingen? Hoe zorgen we voor draagvlak bij het management? Merkt de eindgebruiker eigenlijk veel van de verandering en wat is dan precies de rol van change management? In dit interview met Gijs in ’t Veld, CTO bij Motion10, gaan we dieper in op deze vragen.
Gijs is in zijn rol als CTO bij klanten met name betrokken tijdens de strategie- en architectuurfase van projecten. Door zijn relatie met strategische klanten weet hij precies wat er in hun business speelt en kan hij continu de vertaalslag blijven maken naar hoe de Microsoft cloud technologie in de praktijk maximale toegevoegde waarde creëert.
Wat is zijn ervaring met en visie op het belang en de rol van change management bij de transitie naar de cloud?
De rol van change management en adoptie
Wat is de rol van change management of adoptie bij de cloud transitie? En wat is daarbij het verschil in impact voor de eindgebruiker en de IT-organisatie?
Gijs: “Voor de meeste mensen in een organisatie verandert er inhoudelijk meestal niet veel door een cloud transitie. De eindgebruiker boeit het dan ook vaak niet echt; behalve dat ze soms te maken krijgen met nieuwe functionaliteit die het leven wat makkelijker maakt. En dat de ontwikkelingen veel sneller gaan en je dus wat vaker veranderingen voor je kiezen krijgt.
Denk bijvoorbeeld aan de overgang van SharePoint on-premises naar SharePoint Online: die overgang betekent in principe niet veel voor de processen of het dagelijkse werk. Maar, als je naar SharePoint Online gaat ga je automatisch over naar Microsoft 365. En door over te gaan naar Microsoft 365 heb je wel opeens veel meer andere productivity tools tot je beschikking, en daar komen automatisch steeds nieuwe bij. Bijvoorbeeld Microsoft Teams. Dat heeft wel degelijk een grote impact gehad op de manier waarop mensen samenwerken, en de versnelde implementatie daarvan bij veel bedrijven gedurende Covid-19 heeft ze in rap tempo geleerd digitaal samen te werken. Met gerichte adoptie-ondersteuning ging dat prima.
De change van de IT-organisatie
De IT-organisatie heeft bij de eerste stappen richting de cloud echter veel meer te maken met change. Die gaan daadwerkelijk werken met nieuwe systemen, nieuwe koppelingen en nieuwe processen. Nieuwe manieren van het leveren van diensten. De IT-organisatie moet bijvoorbeeld zelf veel meer verantwoordelijkheid gaan nemen op gebied van service delivery. Het hele interne service management verandert; in plaats van een formuliertje naar de hosting provider te sturen om een nieuwe VM (virtual machine) aan te vragen, krijgen ze zelf nu veel meer verantwoordelijkheid voor veranderende of nieuwe diensten. En daarnaast moeten ze veel meer zelf na gaan denken over end-to-end veiligheid en betrouwbaarheid.
Hierbij zien we zien dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van platforms, zoals het Power Platform of een modern dataplatform in Azure. Het platform-denken moet echt vorm gaan krijgen binnen elke organisatie. Je hebt een platform, waarop je zelf innovatieve oplossingen kunt gaan ontwikkelen. Dan moet je dus zelf inventief zijn, er is geen leverancier die dat kant-en-klaar voor je heeft liggen. Samen met de business echt meerwaarde gaan creëren door middel van zo’n platform is een geheel nieuwe werkwijze. Dat moeten veel organisaties nog gaan leren. Je ziet al wel de move naar DevOps, maar van èchte samenwerking met de business is vaak nog geen sprake. Het is meestal alleen de IT-afdeling die DevOps werkt. Om dat helemaal te integreren is een change nodig. Er zal veel meer tijd vanuit de business beschikbaar moeten worden gesteld om samen tot effectieve nieuwe oplossingen te komen. De rol van product owners is erg belangrijk, maar hij of zij moet ook echt in staat worden gesteld om de stakeholders goed te vertegenwoordigen. En van het juiste budget worden voorzien, wat niet puur gebaseerd is op projecten.”