Menu

Systemen flexibel en gestructureerd gekoppeld

Een professionele organisatie wil verzekerd zijn van goed functionerende processen. Zo ook onderwijsinstelling Windesheim. Zij besloten hun oude integratieplatform te vervangen door een omgeving die voldeed aan hun eisen met betrekking tot flexibiliteit en kwaliteit. Die vond Windesheim in BizTalk. Motion10 dacht mee en ondersteunde bij de implementatie.

  • BizTalk functioneert als tussenlaag tussen de website en back-office applicaties.
  • BizTalk ondersteunt operationele processen zoals brochure-aanvragen via de website.
  • Het systeem is overzichtelijker en de koppelingen zijn stabiel, tegen lagere kosten.

Applicaties op een flexibele, gestructureerde manier koppelen

Wij zochten naar een platform waarmee applicaties op een flexibele, gestructureerde manier gekoppeld konden worden, tegen lagere kosten. BizTalk voldeed aan onze eisen en als onderwijsinstelling konden we dit platform gebruiken tegen hele lage licentiekosten.

Over Hogeschool Windesheim

Windesheim is één van de grotere hbo-instellingen in Nederland. Deze kennisinstelling werkt aan kwalitatief hoger onderwijs, onderzoek en ondernemen. Windesheim is gevestigd in Zwolle, Lelystad en Almere en heeft ruim 20.300 studenten, duizenden cursisten en 1.800 medewerkers.

Op zoek naar een nieuw integratieplatform

Windesheim gebruikte Cordys als integratieplatform, maar was daarover niet tevreden. Gerben de Wolf, Coördinator System Integration bij Windesheim: “Wij zochten naar een platform waarmee applicaties op een flexibele, gestructureerde manier gekoppeld konden worden, tegen lagere kosten. BizTalk voldeed aan onze eisen en als onderwijsinstelling konden we dit platform gebruiken tegen hele lage licentiekosten. Wij besloten een proof of concept uit te voeren en die verliep positief. De keuze was toen snel gemaakt.”

Vertrouwen in deskundigheid

Gerben de Wolf en zijn collega richtten zelf de architectuur in voor de nieuwe integratieomgeving. Bij het ombouwen van bestaande koppelingen in Cordys naar BizTalk zochten zij deskundige ondersteuning. “Wij hadden zelf nog niet de benodigde technische expertise van BizTalk, dus wij vroegen of Microsoft ons kon helpen. Zij verwezen ons naar twee van hun partners, waar Motion10 er één van was. Met beide partijen hebben we gesprekken gevoerd. Uiteindelijk kozen we voor Motion10. Niet alleen was hun offerte het meest aantrekkelijk, ook hadden wij direct veel vertrouwen in hun deskundigheid.”

Architecture Design Review

Motion10 begon met een Architecture Design Review, waarin zij de architectuur van Windesheim grondig bestudeerden. “Aan de hand van workshops en gesprekken kreeg Motion10 een goed beeld van de situatie en onze wensen. Het bleek dat het merendeel van ons architectuurontwerp goed uitvoerbaar was met BizTalk. Motion10 heeft ons een aantal verbetervoorstellen gedaan om het ontwerp te optimaliseren.”

Vliegende start

Windesheim wilde snel aan de slag met BizTalk. Gerben de Wolf: “Wij hebben delen van de bestaande integratiearchitectuur hergebruikt en toegepast op de nieuwe technologie. Zo konden we de migratie nog sneller uitvoeren. Om een vliegende start te maken, hebben we Motion10 gevraagd ons BizTalk- ontwikkelteam te ondersteunen bij de realisatie. Eén van hun ontwikkelaars heeft ons een aantal weken geholpen met het bouwen van een complexe nieuwe koppeling. Niet alleen heeft hij ons goed op weg geholpen in het project, ook hebben wij veel van hem geleerd. BizTalk was nieuw voor ons en hij weet precies hoe je bepaalde zaken technisch kunt oplossen. Met zijn tips en adviezen konden wij zelf alle andere koppelingen in BizTalk bouwen.”

24/7 in de lucht

Inmiddels werken wij ruim een jaar met BizTalk en wij zijn nog steeds tevreden over ons nieuwe integratieplatform. De kosten zijn laag, wat natuurlijk een belangrijk uitgangspunt was. En wij kunnen met BizTalk sneller ontwikkelen. In de praktijk loop je natuurlijk altijd tegen onverwachte technische issues aan. Maar we gebruiken BizTalk ook veel intensiever dan Cordys. Het systeem functioneert als tussenlaag tussen de website en backofficeapplicaties. Ook ondersteunt BizTalk een aantal operationele processen. Bijvoorbeeld de brochureaanvragen via onze website, die zijn gekoppeld aan ons CRM-proces, en onze password- resetprocedure. BizTalk is inmiddels de spin in het web tussen onze verschillende systemen. Daarom is het van groot belang dat het 24/7 in de lucht blijft. Dat moet je dus goed organiseren.”

Vertrouwen in expertise dankzij verwijzing Microsoft

Microsoft verwees ons voor BizTalk expertise naar Motion10. Wij hadden meteen veel vertrouwen.

Eigen team

Windesheim beschikt nu over zijn eigen BizTalk-team met drie specialisten. Gerben de Wolf:“Wij hebben inmiddels veel kennis opgedaan van BizTalk en van integratie in het algemeen. Het is handig dat wij in huis beschikken over deze expertise. Bepaalde specificaties moet je toch zelf maken, omdat je de bedrijfsprocessen en de achterliggende systemen goed kent. Bovendien kun je direct in actie komen als er in de operatie problemen ontstaan. Als ik terugkijk, ben ik heel tevreden hoe Motion10 het BizTalk-platform bij Windesheim heeft ingevoerd. Zij hebben ons goed op weg geholpen en ons geleerd hoe wij moesten omgaan met technische issues in BizTalk. Als het nodig is, weten we Motion10 zeker weer te vinden!”