Menu

Efficiency bereiken en in control blijven met BizTalk

Hoe kan een organisatie waar vele systemen gebruikt worden toch ‘in control’ van haar IT blijven? En daarnaast de nodige efficiency bereiken en de datakwaliteit verhogen? Bouwbedrijf Ballast Nedam vond het antwoord in BizTalk. In dit hele traject is Motion10 de ‘kennispartner’ die waar nodig meedenkt, meewerkt en ondersteunt.

Een uniforme manier van koppelen

We wilden op zoek naar een uniforme manier van koppelen, waarbij eventuele fouten in het systeem of koppelingen snel te traceren zouden zijn. Waarbij een automatische notificatie zou komen als er fouten ontstaan.

Over Ballast Nedam

Ballast Nedam is een bekende speler in de bouw en infrastructuur. Het bedrijf is beursgenoteerd en heeft circa 4.000 medewerkers. In de loop der jaren heeft Ballast Nedam diverse bedrijven overgenomen, die uiteraard over hun eigen IT- systemen beschikten. Er werden koppelingen gemaakt die de systemen lieten communiceren met de IT-omgeving van Ballast Nedam.

Door de veelheid aan onderliggende bedrijven ontstond uiteindelijk een onbeheersbare kluwen van technieken en koppelingen. Het was noodzakelijk om de boel weer op orde te brengen. Een mooie uitdaging voor Edwin Noel, information manager bij Ballast Nedam.

Uniforme manier van koppelen

“De business case was overduidelijk”, vertelt Edwin Noel, “We wilden op zoek naar een uniforme manier van koppelen, waarbij eventuele fouten in het systeem of koppelingen snel te traceren zouden zijn. Waarbij een automatische notificatie zou komen als er fouten ontstaan.”

Waarom niet gewoon één systeem dat al die koppelingen overbodig maakt? “Dat is nu nog onmogelijk. Een deel van Ballast Nedam is centraal georganiseerd, maar daarnaast zijn er ook diverse decentraal opererende bedrijven, zoals betonfabrieken en grondstofbedrijven. Het lukt nog niet om al die bedrijven in één systeem te krijgen. Daardoor blijft koppelen voorlopig nog noodzakelijk.”

Bedrijfskritisch

Edwin Noel: “Wij werken bij voorkeur met Microsoft-oplossingen en ik wist dat BizTalk waardevol voor ons zou zijn als integratieoplossing. In Motion10 vonden wij de partner die ons hielp bij het vinden van een antwoord op onze probleemstelling van het koppelen van systemen en het ontwikkelen van notificaties als het onverhoopt fout gaat. Daarna heeft Motion10 ondersteund bij de implementatie van BizTalk. Inmiddels wordt BizTalk steeds meer bedrijfskritisch.

Daarom willen we intern goed opgeleide software-engineers hebben die het systeem kunnen onderhouden. Ook die opleiding is door Motion10 verzorgd. Zij blijven als tweedelijnsondersteuners in ons vizier.”

Langetermijnperspectief

Erwin Noel: “Al met al ben ik heel tevreden met de samenwerking met Motion10. We zijn partners die beiden het langetermijnperspectief belangrijker vinden dan het gewin op korte termijn. We willen samen mooie dingen doen. We zijn open en eerlijk naar elkaar, en kunnen vakinhoudelijk goed ‘levelen’. Die manier van samenwerken is niet alleen het prettigst, maar levert ook het beste resultaat op.”

Ketensamenwerking en service

“Bedrijfskritische systemen die al geïntegreerd zijn via BizTalk, zijn ons servicemanagmenetsysteem Maximo 7.5 en ERP-systeem Microsoft Dynamics Axapta 2009. Die integratie is zo goed verlopen dat je bijna zou kunnen stellen dat er een nieuw systeem is ontstaan. En dat terwijl er toch sprake is van integratie van een Microsoft- en een IBM-product.”

Ballast Nedam werkt nu aan een BizTalk-koppeling met een aantal woningcorporaties. Edwin Noel: “Als een bewoner een klacht heeft over een lekkende dakgoot of een krakende deur, neemt deze contact op met de woningcorporatie. De corporatiemedewerker geeft de klacht in het systeem in en via een koppeling aan ons servicemangementsysteem kunnen wij er snel voor zorgen dat de juiste vakman de storing verhelpt. De woningcorporatie kan het proces volledig volgen, wat de communicatie met bijvoorbeeld bewoners verbetert. Dat is een vorm van ‘ontzorgen’ waar uiteindelijk iedereen bij gebaat is.”

Prettige en effectieve manier van samenwerken

De manier van samenwerken met Motion10 is niet alleen prettig maar levert ook het beste resultaat op.

Next steps

“Een volgende stap die we willen maken, is het ontwikkelen van een Enterprise Service Bus (ESB). In onze architectuur hebben we master data, zoals een medewerkers-, partner- en projectendatatbase. In de toekomst verzorgt BizTalk de distributie van gegevens onderling. Helaas is de projectendatabase nu nog niet goed genoeg, maar er wordt hard aan gewerkt om die te optimaliseren en de ESB mogelijk te maken. Het perspectief van eenmalige, eenduidige vastlegging is natuurlijk zeer aantrekkelijk: meer proceseffiency én een hogere kwaliteit.”

In het kort

““Al met al ben ik heel tevreden met de samenwerking met Motion10. We zijn partners die beiden het langetermijnperspectief belangrijker vinden dan het gewin op korte termijn. We willen samen mooie dingen doen. We zijn open en eerlijk naar elkaar, en kunnen vakinhoudelijk goed ‘levelen’.”