Menu

Satellietcommunicatie van levensbelang

Wat hebben een schip midden op zee, een militair in oorlogsgebied en een hulpverlener in een rampgebied gemeen? Ze hebben geen toegang tot reguliere communicatienetwerken, terwijl communicatie een kritieke succesfactor is voor het uitvoeren van hun werkzaamheden. Satellieten zorgen ervoor dat zij toch in contact kunnen blijven met de buitenwereld. Dit draagt bij aan de veiligheid en het kan zelfs levens redden. We nemen een kijkje in de keuken van satellietdienstverlener MarLink. Dit hightechbedrijf zet BizTalk en SharePoint in om intern goed te functioneren én klanten snel en efficiënt aan informatie te helpen. ‘The Internet of Things’ in de praktijk: integratie als middel om satellietcommunicatie wereldwijd te bewerkstelligen.

Efficiëntie: meer werk met hetzelfde aantal mensen

Wij kunnen nu meer werk verrichten met hetzelfde aantal mensen. Dat levert enorm veel voordelen op.

Over MarLink

MarLink is een van de grootste leveranciers wereldwijd van beheerde satellietdiensten. Bij het bedrijf zijn 40.000 mensen werkzaam. Binnen de divisie SATCOM (Satellite Communications) is Sanne Luesink manager Business Innovation & BPM bij het onderdeel Information Management. Zij vertelt over de dienstverlening van MarLink. “In de ruimte stellen wij onze klanten in staat hun doelen hier beneden op aarde te volbrengen. Wij leveren satellietcommunicatie en geo-informatie aan organisaties als de Verenigde Naties, Unicef, ministeries van Defensie, luchtvaartmaatschappijen en de maritieme sector. Dat doen wij door hen dagelijks tijd- en bedrijfskritische communicatie televeren. Ik ben werkzaam bij Information Management, het onderdeel dat connectivityservices levert, bijvoorbeeld messaging en satellieten op schepen. Daarnaast voorzien wij in dataverkeer, oplossingen voor broadcasting en streaming.”

Informatie altijd kritisch

Sanne Luesink geeft een aantal voorbeelden om de dienstverlening van MarLink verder toe te lichten. “Een vliegtuig in de lucht of een schip midden op de oceaan heeft geen bereik via de reguliere netwerken. Alleen via satellietcommunicatie kunnen zij met de grond en onderling communiceren. En ook tijdens natuurrampen en oorlogen zijn militairen en hulpverleners aangewezen op satellietcommunicatie. Vaak bevinden zij zich in barre omstandigheden in afgelegen, onherbergzame gebieden. Denk bijvoorbeeld aan Japan in de periode na de tsunami. Daar heerste een complete chaos; ook de infrastructuur was letterlijk weggevaagd. Satellieten hebben ervoor gezorgd dat er toch communicatie kon plaatsvinden en zijn echt van levensbelang geweest. En ook tijdens vredesmissies moeten de medewerkers van de Verenigde Naties kunnen communiceren om de buitenwereld te laten weten wat er in het gebied gaande is. Wij leveren ook de broadcastingdiensten aan CNN. Met de juiste communicatiemiddelen beschikken zij over de juiste informatie en rapportages, en kunnen zij het nieuws wereldkundig maken.”

BizTalk: Structuur en flexibiliteit

MarLink werkt al langere tijd naar volle tevredenheid met BizTalk, vertelt Sanne Luesink. “Voordat wij BizTalk gebruikten, maakten wij koppelingen van de ene naar de andere applicatie. Omdat deze niet herbruikbaar waren, moesten we telkens nieuwe koppelingen maken. Zo ontstond langzamerhand spaghetti-integratie. BizTalk heeft ons geholpen weer structuur aan te brengen en biedt flexibiliteit.”

Succesfactoren

Vaak hebben wij informatie op verschillende plekken nodig vanuit diverse applicaties. We willen altijd koppelen met behulp van een middleware-oplossing en maken graag gebruik van generieke oplossingen die we voor verschillende doeleinden kunnen gebruiken en die herbruikbaar zijn.”

SharePoint voor wereldwijde samenwerking

Daarnaast zet MarLink SharePoint in. “Hiervoor waren documenten verdeeld over fileshares en stond informatie vast in verschillende systemen. Dat was niet praktisch en efficiënt. Informatie werd minder snel gedeeld, deze was minder up-to-date en we konden onze klanten niet real-time voorzien van informatie.”

Gebruikmaken van de kennis van Motion10

Motion10 ondersteunt Information Management op het gebied vanSharePoint en BizTalk. Sanne Luesink: “Onze IT- organisatie bestaat uit circa 20 vaste medewerkers en een aantal externe mensen. Onze ontwikkeltak zit in Servië. Voor Application Integration, dus BizTalk, hebben we een aantal eigen medewerkers, evenals voor Business Intelligence, User Interface en K2 Workflow. Motion10 zorgt voor de SharePoint-kennis. Wij willen graag out-of-the- boxoplossingen ontwikkelen en juist daar ligt de kracht van Motion10. Wij ervaren dat Motion10 veel kennis in huis heeft en ook gemakkelijk kan aankloppen bij specialisten van Microsoft. Daarnaast vullen wij ons BizTalk-team aan met één BizTalk consultant van Motion10, die op dit moment bezig is met de uitrol van een ESB. Het gaat om zeer complexe end-to-end processen, bijvoorbeeld koppelingen om orders uit te voeren. Er zijn niet zoveel partijen in Nederland die dergelijke hoogwaardige BizTalk expertise kunnen leveren. Daarnaast merken we dat we snel schakelen met Motion10; we begrijpen elkaar goed. Motion10 zorgt ervoor dat onze medewerkers goede support kunnen leveren en dat onze klanten altijd direct toegang hebben tot de juiste gegevens.”

De juiste informatie snel en gemakkelijk terugvinden

Klanten en medewerkers worden er heel blij van als ze snel en gemakkelijk de gegevens vinden die ze zoeken.

Altijd en overal toegang tot data

Sanne Luesink: “SharePoint levert veel voordelen op. Wij zetten het onder meer in voor collaboration. In onze teams werken collega’s uit Azië, Europa en de Verenigde Staten samen. Met SharePoint kunnen zij in één portaal documenten delen en gemakkelijk overleggen, onafhankelijk van tijd en plaats. Doordat informatie beter en sneller beschikbaar is, is de kwaliteit van onze besluitvorming aanzienlijk verbeterd.”

The Internet of Things

SharePoint is ook het platform voor klantportalen. Klanten ervaren het als een groot voordeel dat zij via het portaal direct toegang hebben tot hun data. “Wij kunnen onze klanten veel sneller bedienen met real-time informatie. In de maritieme sector bieden wij via de portalen informatie aan voor het tracken en tracen van schepen. Het is in één oogopslag duidelijk hoe schepen zich bewegen en in welk dekkingsgebied zij zitten. Schepen ontvangen een signaal als ze buiten het dekkingsgebied varen, wat cruciaal is voor hun performance.”

De portalen zijn onder andere geïntegreerd met het CRM- systeem (Microsoft Dynamics),ticketingsystemen (RT3), een network-monitoringsysteem (Dataminer), datawarehouses en security-servicesystemen. Vanuit zijn eigen portaal heeft de klant direct toegang tot contractdocumenten, projectdocumenten en servicerapporten. Hij kan hier tickets kopen, bekijken over hoeveel belminuten hij beschikt en waar een goede connectivity is. Zodat hij weet waar en wanneer hij kan communiceren. De Verenigde Naties ziet binnen het eigen portaal een wereldkaart met allerlei punten van installaties voor missies. Als er een rood lampje brandt, is er op die locatie een probleem met de connectivity. Het is dus een volledig geïntegreerd portaal; SharePoint en BizTalk als middel om ‘The Internet of Things’ te bewerkstelligen. Dit wordt heel goed gewaardeerd; het is voor de VN zelfs een belangrijke reden om voor MarLink te kiezen.”

In het kort

“Het is dus een volledig geïntegreerd portaal; SharePoint en BizTalk als middel om ‘The Internet of Things’ te bewerkstelligen.”

Sneller toegang tot benodigde data

MarLink is een Microsoft-georiënteerde organisatie, vertelt Sanne Luesink.“De integratie van CRM, SharePoint en BizTalk werkt goed. Het is heel prettig om met herkenbare producten te werken. De standaardisatie in de productlijn zorgt voor een perfecte procesautomatisering. Wij kunnen nu meer werk verrichten met hetzelfde aantal mensen, dat levert kostenvoordelen op. SharePoint heeft standaard al heel veel te bieden, denk aan search, DMS en metadata. Wij willen alle positieve aspecten van SharePoint benutten. Zo willen we in de toekomst onder meer de search functionaliteit veel breder inzetten. Intern, maar ook voor onze klanten, zodat iedereen sneller toegang heeft tot de benodigde data. Het vergt tijd en resources om dat goed te ontwikkelen. Het gaat vaak om enorme bestanden. Denk aan overzichten van belgegevens en –verslagen die soms maar liefst 20 miljoen records per maand bevatten. Klanten en medewerkers worden er heel blij van als ze snel en gemakkelijk de gegevens vinden die ze zoeken.”