Menu

Veiligheid altijd top-of-mind bij Boskalis

Met het in eigen huis ontwikkelde veiligheidsbewustzijnsprogramma NINA (No Injuries, No Accidents) gaat Boskalis nog meer proactief om met de veiligheid. Het aantal ongevallen met verzuim van medewerkers is sinds 2010 met ruim 85% gedaald.

Dankzij de NINA filosofie en verder ondersteund door het NINA Plaza op Office 365 kan Boskalis erop rekenen dat veiligheid altijd top-of-mind is.

  • NINA PLaza betekent een enorme efficiency-slag, die kosten bespaart én milieubesparend werkt.
  • Van alle medewerkers die NINA Plaza in kunnen zien waren er voor de implementatie zo’n 700 gebruikers actief op Yammer. Het totale aantal actieve gebruikers ligt nu rond de 1200.
  • Dankzij de NINA filosofie en verder ondersteund door het NINA Plaza op Office 365 is het aantal ongevallen met verzuim van medewerkers met ruim 85% gedaald.

Snel schakelen

De implementatie verliep heel goed, en vooral heel snel! Het is natuurlijk noodzakelijk om snel te schakelen in zo’n proces. Snel schakelen was gemakkelijk dankzij de modelkantooraanpak.

Over Boskalis

Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) levert wereldwijd innovatieve oplossingen voor infrastructurele uitdagingen in maritieme gebieden, kuststreken en rivierdelta’s. Dit doet Boskalis onder meer met de aanleg en onderhoud van havens en vaarwegen, bijvoorbeeld de aanleg van de Maasvlakte 2 in de haven van Rotterdam en bescherming van kusten en oevers.

Veilgheidsbewustzijn van levensbelang voor Boskalis

Boskalis is met haar circa 8.500 medewerkers één van de grootste maritieme dienstverleners wereldwijd. Bij een organisatie waarvan de medewerkers soms onder gevaarlijke omstandigheden werken is veiligheidsbewustzijn van levensbelang.

Safety first

We spraken met Alexander den Hartog en NINA-Programma manager Wilko Bardelmeijer over de uitdagingen die zij tegenkwamen in een proces dat draait om de zorg voor een constant bewustzijn van veiligheid bij de medewerkers wereldwijd.

Het veiligheidsbeleid van Boskalis strekt zich uit van de bemanningsleden op de schepen tot de kantoormedewerkers. Alexander onderstreept de dringende prioriteit van veiligheid: “De LTIF (Lost Time Injury Frequency) is één van de belangrijkste Key Performance Indicators voor de organisatie. Opdrachtgevers vragen ook naar die cijfers wanneer ze overwegen om met ons zaken te doen. Maar meer dan dat willen wij bij Boskalis gewoon zoveel mogelijk ongevallen voorkomen. Onze mensen zijn onze belangrijkste asset.”

Meer interactie rondom enterprise content

Met het NINA Plaza dat ik in gedachten had, kunnen we de gesprekken rondom risico en veiligheid nog veel interactiever maken en de content nog dichterbij de belevingswereld van de mensen brengen.

Hoe houd je veiligheid top-of-mind?

“No Injuries, No Accidents (NINA), dat is onze filosofie en het venster waardoor we binnen Boskalis heen kijken als we het over veiligheid hebben met elkaar. Vanuit dat idee hebben wij nu zo’n 5 jaar geleden het NINA- programma wereldwijd uitgerold: NINA is over de hele wereld gegaan. Medewerkers en trainers zijn bij alle vestigingen langsgegaan en hebben uitgelegd waar we met onze Safety Values & Rules voor willen staan.

Met de komst van een nieuw ontwikkeld onderdeel binnen het NINA programma, kwam Wilko bij mij langs met de vraag: ‘Ik wil iets moderns, waar ik iets laagdrempeligs wereldwijd aan mensen kan aanbieden. Iets van een virtueel plaza. Daarbij moet het ook sociaal zijn; zoiets als een digitaal social media platform.’”

Alexander en Wilko wilden de veiligheid en het bewustzijn daarover structureel top-of-mind houden bij alle medewerkers van Boskalis. Maar hoe houd je dat bewustzijn zo hoog? Wilko vult aan: “Met het NINA Plaza dat ik in gedachten had, kunnen we de gesprekken rondom risico en veiligheid nog veel interactiever maken en de content nog dichterbij de belevingswereld van de mensen brengen.”

Alexander en Wilko wilden de veiligheid en het bewustzijn daarover structureel top-of-mind houden bij alle medewerkers van Boskalis. Maar hoe houd je dat bewustzijn zo hoog? Wilko vult aan: “Met het NINA Plaza dat ik in gedachten had, kunnen we de gesprekken rondom risico en veiligheid nog veel interactiever maken en de content nog dichterbij de belevingswereld van de mensen brengen.”

Unieke visie op Office 365 en veel vertrouwen

Bij Boskalis werken we met een Microsoft-tenzij beleid. De keuze voor Motion10 was snel gemaakt; we zochten een partner met een unieke visie op de implementatie van Office 365. Motion10 heeft als Microsoft partner veel vertrouwen bij ons. Dat komt onder andere door de publicaties die zij doen.

Resultaten

De implementatie van NINA Plaza op Office 365 duurde slechts 5 weken. Dankzij de SCRUM-methodiek die Motion10 hanteert, en het bewust kiezen voor het snel opleveren van een werkend product, is die deadline ook gehaald.

Het grote voordeel van Office 365 ten opzichte van SharePoint on-premise is dat Office 365 geen eisen stelt aan de infrastructuur. Normaliter had men bij Boskalis eerst allerlei technische obstakels op te lossen en discussies te voeren voordat men kon beginnen. Nu kon in slechts enkele weken de omgeving worden opgezet.

Snel zichtbaar resultaat

Wilko: “De implementatie verliep heel goed, en vooral heel snel! Het is natuurlijk noodzakelijk om snel te schakelen in zo’n proces. Snel schakelen was gemakkelijk dankzij de modelkantoor aanpak. We werkten met sprints en daily stand-ups. De medewerkers van de backoffice en ik als product owner werden nauw betrokken bij de implementatie. Ik kon precies vertellen wat ik in mijn hoofd had, hoe ik het voor me zag, en de consultants van Motion10 konden dat heel gemakkelijk vertalen naar de techniek. De medewerkers van Motion10 zijn echt professioneel en kenniskundig. Na een aantal dagen konden we al resultaten laten zien, wat natuurlijk geweldig was.”

In het kort

“storytelling is óók heel belangrijk in een verandertraject. Wij wilden dat mensen hun eigen verhalen gingen vertellen, dat ze die gingen delen. Ervaringen delen werkt namelijk beter dan instructies.”

Resultaten en adoptie

NINA PLaza betekent een enorme efficiency-slag, die kosten bespaart én milieubesparend werkt. Wilko: “Mensen reageren enthousiast. Storytelling is belangrijk voor marketing. Maar storytelling is óók heel belangrijk in een verandertraject. Wij wilden dat mensen hun eigen verhalen gingen vertellen, dat ze die gingen delen. Ervaringen delen werkt namelijk beter dan instructies. Het NINA Plaza op basis van Office 365 en Yammer maakt dit sociale element makkelijker, sneller, en laagdrempeliger.”

  • Van de 140 medewerkers die straks data, filmpjes en documentatie uit gaan wisselen met collega’s en externe trainers zijn er inmiddels 100 actief bezig met Yammer en NINA Plaza. En dat zonder actieve push.
  • NINA Plaza is voor alle medewerkers in te zien. Van deze groep waren er voor de implementatie zo’n 700 gebruikers actief op Yammer. Het totale aantal actieve gebruikers van Yammer ligt nu rond de 1200.

Dankzij de NINA filosofie en verder ondersteund door het NINA Plaza op Office 365 kan Boskalis erop rekenen dat veiligheid altijd top-of-mind is. En is het aantal ongevallen met verzuim van medewerkers met ruim 85% gedaald.