Menu

Worden sprookjes werkelijkheid?

Met BI kun je veel. Dat is althans de strekking van de BI-hype die langzamerhand realiteit lijkt te worden. Er duiken hier en daar verhalen op van successen van organisaties die BI slim hebben toegepast. Maar welke vraagstukken kun je nu echt oplossen met Business Intelligence? En; hoe pas je de technologie op zo’n manier toe dat je organisatie er echt mee geholpen is?

Er was eens Reinier, sales manager bij een IT-services bedrijf. Dit bedrijf was in de afgelopen jaren gegroeid van een groep van 8 mensen naar een groep van meer dan 70 mensen.

Vanuit het managementteam van het bedrijf ontstond steeds meer de behoefte om inzicht te krijgen in de sales pipeline, de benodigde marketingcommunicatiebudgetten en de noodzaak voor het aannemen van nieuwe salesmensen. Hoe groter het bedrijf werd, hoe belangrijker dit soort informatie werd om een duurzame groei mogelijk te maken en echt te kunnen sturen op cijfers, forecasts en budgett­en.

Steeds meer, steeds moeilijkere vragen

Reinier kreeg het steeds drukker. Niet alleen groeide zijn team, maar ook de vragen vanuit het management werden steeds moeilijker te beantwoorden. Want hoe kon Reinier op een betrouwbare manier antwoorden geven op vragen als:

  • Met een gewenste groei van 15 IT-consul­tants in het komende jaar, hoeveel salesmensen hebben we dan extra nodig?
  • Moeten we de organisatie die voor ons cold calls met potentiële klanten voert nu meer laten bellen of juist minder? Hoe succesvol zijn ze?
  • Hoe ziet onze top 10 klanten er uit op het gebied van omzet? Is er genoeg risicosprei­ding?
  • Op welke top 3 marktsegmenten moeten we het komende jaar het meeste gaan focussen?
  • Hoe kunnen we beter gaan inschatten of een lead die binnen is gekomen tot een project gaat leiden?

Broodkruimels

Reinier zat met zijn handen in het haar. Op zich was de meeste informatie wel in een aantal sys­temen beschikbaar, maar hoe krijg je dat inzichtelijk? Deze informatie was broodnodig om dagelijks de tactische beslissingen te kunnen nemen en het werk binnen het salesteam optimaal te kunnen verdelen.

En ze leefden…

Reinier ging om tafel met de financieel mana­ger, Marcel en de IT-manager, Thijs. Marketing manager Marlies kwam er ook bij. Ze analyseerden de behoefte aan informatie, lokaliseerden de informatiebronnen en bespraken de in te zetten technologieën. Na een aantal meetings deelden ze de aanpak en het benodigde budget om de oplossing “de tactische sales tool” te realiseren met het management team, en kregen ze goedkeuring.

En Reinier de sales manager én zijn mensen leefden nog lang en gelukkig. Maar…

Wilt u nu de binnenkant van dit BI-sprookje beter begrijpen? Erachter komen met welke technologieën de “tactische sales tool” van sales manager Reinier vormgegeven werd? En welke stappen belangrijk zijn in het proces van het vormgeven van zo’n dashboard?

 

Lifecycle van Machine Learning modellen

Hoe geeft u de eindgebruiker de juiste tools voor de dagelijkse praktijk en besluitvorming, maar garandeert u ook dat de BI rapportages gebaseerd zijn op betrouwbare data en analyses? Hoe creëert u de mogelijkheid om naast data uit de eigen datacentra ook big data vanuit de cloud te betrekken bij uw business decisions?

Download nu deze gratis BI whitepaper en bepaal zelf of – en hoe – sprookjes werkelijkheid kunnen worden!