Menu

Data-gedreven innovatie

Iedereen wil data-gedreven worden, maar data kan helemaal niets ‘drijven’. Data, data-analyse en data-gedreven zijn moeten weer even terug in hun hokje. Data kan je namelijk niet vertellen waar je naartoe moet.
 
Dit artikel werd origineel gepubliceerd op www.computable.nl.

Allereerst dank aan Fabiënne, die me eraan herinnerde om dit artikel te schrijven. Er zat namelijk al langere tijd een irritatie en een ongemakkelijk gevoel in mijn buik, bij een term die je links en rechts steeds maar vaker lijkt te horen. Data-driven, oftewel data-gedreven, in mooi, krom, IT-gebaseerd Nederlands.

Begrijp me niet verkeerd, als marketeer en copywriter voor een it-consultancy bedrijf heb ik me er zelf vaker schuldig aan gemaakt dan ik hier zou willen toegeven. ‘Hoe word je als bedrijf data-gedreven? In zeven stappen naar echt data-gedreven bedrijfscultuur.’ En ik ben lang niet de enige. Iedereen wil data-gedreven worden, maar data kan helemaal niets drijven.

De Data-driven auto

Denk eens aan het voorbeeld van een auto. Als we een bijzondere innovatie toepassen bij het fabriceren van die auto, waardoor de voorruit veel groter is en veel helderder zicht biedt dan voorgaande modellen, noemen we die auto dan voorruit-gedreven? Of als we de ingebouwde navigatiesystemen of de stuurbekrachtiging sterk verbeteren, stellen we dan dat deze onderdelen zijn wat de auto drijft?

Het zijn – meestal dan toch nog – benzine en een verbrandingsmotor die de auto aandrijven. En de bestuurder is degene die de auto bestuurt. De wens van die bestuurder om op een bepaalde bestemming aan te komen, is wat maakt dat de auto überhaupt in beweging komt. De mens dus, die een bepaald doel voor ogen heeft, dat is wat de auto drijft.

Sinek says: purpose

Zoals Simon Sinek, de management-goeroe die vooral veel weet te vertellen over de wensen, dromen en grillen van mijn generatie, de Millennials – het ooit zei: Eerst waarom, dan hoe en dan pas wat. Een hoger doel hebben is wat het verschil maakt, in alles wat je doet. Van marketing tot sales tot product of dienstverlening. ‘People don’t buy what you do, they buy WHY you do it.’ Purpose, dus.

Data, data-analyse en data-gedreven zijn moeten weer even terug in hun hokje. Weg uit het why-hokje, en terug in het How-hokje. Data kan je namelijk niet vertellen waar je naartoe moet. Je buikgevoel kan dat wel. Ethiek kan dat, empathie kan dat, en een visie kan dat. Als je dat doel hebt, kan data je helpen om daar te komen.

Zo is het ook met een woningcorporatie. Of een logistiek bedrijf. Of een retailer. Of met de cultuur in welke organisatie dan ook, en met jouw persoonlijke ontwikkeling. De mens met een doel voor ogen, dat is wat zaken drijft. Stuurbekrachtiging, een bijzonder heldere voorruit; data en data-analyse – deze zaken kunnen je reis alleen maar makkelijker maken. Mits slim en handig toegepast.

Moeten we nu dan maar minder focus hebben op het ondersteunen van ons werk, onze besluitvorming en onze bedrijfsvoering met data? Ik denk het niet. Maar de verwoording van het alles kan wel wat anders. Her en der. Misschien ook om de focus in onze manier van denken wat bij te sturen.

We moeten purpose-driven willen zijn, en data-assisted de juiste beslissingen maken om ons hogere doel werkelijk te bereiken. Of, in iets minder krom Nederlands: gedreven door een missie; ondersteund door data.

Meer weten of direct aan de slag?

Wil je meer weten over Data-gedreven werken en denken? In de whitepaper “Data-gedreven werken” beschrijven we uitgebreid onze visie en bieden we je praktische tips voor de aanpak. Wil je liever direct en actief de volgende stap zetten in jouw reis naar meer Data-gedreven sturing? Met behulp van een Data Maturity Scan kun je heel snel en laagdrempelig zien waar voor jouw organisatie het laaghangend fruit zit.

  • Meer informatie? Download de whitepaper “Data-gedreven werken direct hier op onze website.
  • Direct aan de slag? Neem contact op voor meer informatie en/of het direct aanvragen van een Data Maturity Scan.