Menu

Hoe komt u tot de juiste aanpak en begeleiding bij de introductie van Power BI?

Dit artikel werd geschreven door Lars Bouwens, consultant Data & Analytics bij Motion10. Het werd eerder gepubliceerd op www.microsoftpowerbi.nl.

Bij de introductie van Power BI Reporting & Analytics in uw organisatie is het van belang dat gebruikers goed getraind en begeleid worden bij de ingebruikname. Maar welke verschillende behoeften zijn er, en hoeveel training en begeleiding hebben verschillende personen nodig? Lars Bouwens biedt u in dit artikel een overzicht.

In een bedrijfsomgeving zijn er verschillende manieren waarop gebruikers kunnen interacteren met gegevens met behulp van Power BI. Sommige gebruikers hebben behoefte aan het consumeren van vooraf gedefinieerde management rapporten, terwijl andere gebruikers hun eigen datasets willen bouwen en hun eigen analyses moeten maken.

In gesprek met collega’s kwamen we tot vijf soorten zakelijke gebruikers in Reporting en Analytics: De Report Consumer, Report Analyst, Self-service Data Analyst, Basic Data Analyst en Advanced Data Analyst.

Elk type gebruiker heeft zijn eigen informatiebehoeften en vereist verschillende soorten vaardigheden. Inzicht hierin kan helpen te komen tot de juiste aanpak voor begeleiding en ondersteuning.

De vijf gebruikerstypen

De vijf gebruikerstypen van Power BI 1

Uiterst links maken gebruikers uitsluitend gebruik van gegevens die worden voorbereid en voorzien door anderen (Managed BI). Hoe meer we naar rechts opschuiven, hoe meer de gebruiker zelf doet. Dit betekent bijvoorbeeld het maken van eigen rapporten, het koppelen van de gegevens met eigen spreadsheetgegevens of zelfs het maken van eigen gegevensmodellen op informatie die (nog) niet beschikbaar is in een beheerde BI-omgeving.

Niveau van ervaring

Gebruikers aan de linkerkant vereisen enkel basiskennis van Power BI. Hoe meer we naar rechts gaan, hoe meer data-vaardigheden en kennis nodig zijn.

Niveau van controle

Gebruikers uiterst links in het schema consumeren slechts gegevens; hoe meer we naar rechts opschuiven, hoe minder organisatorische controle er is op de gemaakte rapporten of dashboards.

Een korte introductie van elk type gebruiker en de vereiste begeleiding en ondersteuning

 

  1. De Report Consumer – Gebruikt rapportgegevens.

    De Report Consumer gebruikt de Power BI-service om rapporten te consumeren. Heeft een specifieke informatiebehoefte. Heeft geen tijd en/of kennis om gegevens te filteren, noch een noodzaak om diep in de details te duiken. Deze rol heeft slechts behoefte aan een korte inleiding tot de basis van Power BI.
  2. De Report Analyst – Analyseert data in rapportages.

    De Report Analist maakt gebruik van Power BI om meer inzichten te krijgen. Heeft een gevoel voor data en is in staat om spreadsheets met bijvoorbeeld datavolumes te verwerken. Is in staat om rapportfilters te gebruiken, cross filters in te zetten en om in te zoomen op Details. Ook deze rol heeft behoefte aan een korte inleiding tot de basis van de Power BI service.
  3. De Self-Service Data Analyst – Creëert en deelt nieuwe inzichten bovenop bestaande rapportages.

    De self-service Data Analyst is een meer ervaren data-gebruiker. Is in staat om een pre-built datamodel te interpreteren. Begrijpt hoe maatregelen werken en heeft een goed inzicht in relaties en de impact van het hanteren van grotere datavolumes. Heeft behoefte aan een geavanceerde Power BI walkthrough op zowel Power BI service en Power BI Desktop.

  4. De Basic Data AnalystVoegt eigen data toe om bestaande datamodellen te verrijken.

    De Basic Data Analyst heeft ervaring met het bouwen van zijn eigen datasets en rapporten met behulp van een tool als Excel. Mist essentiële gegevens in bestaande modellen en verrijkt deze met zijn eigen spreadsheetgegevens. Heeft behoefte aan een geavanceerde Power BI walkthrough op zowel Power BI service en Power BI Desktop.
  5. De Advanced Data AnalystCreëert nieuwe inzichten door bestaande en nieuwe data te combineren.

    De Advanced Data Analyst is in staat om zijn eigen data modellen op te bouwen in Power BI Desktop met behulp van gegevens uit beheerde en onbeheerde gegevensbronnen. Heeft een goed inzicht in data-structuren, data-modellering en data-analyse. Weet hoe SQL queries te schrijven.Afhankelijk van het vaardigheidsniveau kan deze gebruiker gebruik maken van een Advanced Power BI walkthrough met Advanced DAX training en extra workshops over onderwerpen als DAX, SQL en data modelling.

Conclusie

Elk type gebruiker heeft zijn eigen behoeften en vereist verschillende soorten vaardigheden. Inzicht hierin kan u helpen te komen tot de juiste aanpak voor begeleiding en ondersteuning. De korte inleiding hierboven kan daarvoor een goed begin zijn. Ik ben benieuwd of u deze gebruikerstypen in uw organisatie herkent of andere inzichten heeft.

Meer weten of direct aan de slag?

Wilt u meer weten over de adoptie van Power BI en een data-gedreven werk- en denkwijze? Download dan nu de paper “Power BI…en dan?”.

Meer weten over het trainen van medewerkers op verschillende niveaus voor het in gebruik nemen van Power BI? Neem contact op met Lars Bouwens.