Menu

In deze tijd is verandering de enige constante en liggen de kansen maar ook de noodzaak van digitalisering in het vooruitzicht. Ondertussen leggen we nog te vaak de eindstreep van ITprojecten bij de installatie of inrichting van het product en wordt het behalen van de gewenste eindresultaten niet geborgd. Om u te helpen bij deze uitdagingen organiseerde Motion10 op 18 september 2018 het evenement “Verandering in IT is mensenwerk”. 

Kon u niet aanwezig zijn tijdens dit evenement? Hieronder leest u de belangrijkste take-aways van alle sessies. We bieden u tevens per sessie één of meer bronnen voor verdere informatie.

CEO; Change Executive Office. The ABC of leading Change

The People Side of Change | Erik Steketee

Effectief sponsorschap is al jaren de nummer één succes- én faalfactor in het succesvol behalen van het beoogde eindresultaat. Zorg ervoor dat uw leidinggevenden: 

  • Actief en zichtbaar deelnemen aan de verandering;  
  • Helpen bouwen aan een coalitie van sponsors/dragers van het initiatief; 
  • Direct communiceren over het nut en de noodzaak van de verandering.

Voordat uw leidinggevenden echter kunnen acteren als sponsor en het initiatief kunnen steunen, moeten zij eerst – net als andere medewerkers in uw organisatie – meegenomen worden in hun individuele veranderproces. Hiervoor hebben wij een adoptiemethodiek ontwikkeld, gericht op de individuele medewerker. Lees hier meer.

Slimmer (online) werken en samenwerken: op je eigen werkplek, steeds 1 uur je eigen coach

1uur.nu | Bas van Gool

Bas van Gool vertelde de bezoekers meer over het waarom van adoptie. Namelijk: zonder adoptie leveren digitale middelen niet de maximale toegevoegde waarde. 

  • Het draait niet om de ‘tools’, maar hoe je mensen hier effectief gebruik van helpt te maken. 
  • De medewerker verdient persoonlijke aandacht om productief met digitale middelen om te leren gaan.  
  • Een bottom-up aanpak is nodig om het beoogde eindresultaat te bereiken.

Verandering is de enige constante; hoe Microsoft van software, naar diensten naar verandermanagement gaat

Microsoft | Jeroen Jansen

In deze sessie nam Jeroen Jansen de bezoekers mee op de reis van digitale transformatie bij Microsoft. Hoe zijn zij als bedrijf veranderd en hoe proberen zij nu deze verandering ook bij onze klanten en partners te bewerkstelligen? Als organisatie hebben zij een nieuwe koers waar verandermanagement een belangrijke plek inneemt in het DNA. Dit doen zij niet alleen; samen met partners zoals Motion10 streven zij naar het succes van hun klanten in hun nieuwe Customer Success Program.

De leidende rol van de organisatie tijdens verandering

Motion10 | Hanane Kassttar

Hanane Kassttar vertelt meer over de verantwoordelijkheid van de organisatie. Zij heeft vijf key learnings voor de bezoekers: 

  • Be the change you want to see. 
  • Goed leiderschap is key, neem je mensen mee en luister! 
  • Vanuit het project- en veranderteam kunnen we begeleiden en stimuleren, echter moet de verandering vanuit de organisatie gedragen worden.
  • Begeleid de mensen in uw organisatie in de verandering die u van hen verwacht, maar blijf tegelijkertijd ook uitdragen waarom dit van hen verwacht wordt.
  • Iedere medewerker is eerst mens, dan functie.

Lees hier meer tips over het omgaan met weerstand bij IT-projecten.

Ducksersize!

Motion10 adoptiespecialist en dagvoorzitter Rick de Vries heeft een leuke manier om ons te laten zien dat alles onderhevig is aan interpretatie. Alle deelnemers kregen bij deze oefening de beschikking over 7 legosteentjes, met als opdracht om binnen 1 minuut een eend te maken. Tot ieders verbazing waren er in een groep van meer dan 30 personen nauwelijks eenden die op elkaar leken!

User Centered Design

Motion10 | John Wilson

Als laatst is UX-specialist John Wilson aan de beurt. Tijdens zijn presentatie praat hij over eindgebruikers en waarom je hen vanaf het begin centraal moet stellen. Of het nou is bij verandertrajecten of PowerBI rapportages. Zijn key take-aways:

  • Medewerker staat centraal in Motion10 aanpak, change en UCD
  • Het vervullen van de behoefte(n) van de medewerker en organisatie
  • Door de medewerker centraal te stellen in het geen wat gerealiseerd moet worden, is de kans groter dat de product/dienst beter wordt geadopteerd

Bekijk hier ook de video van het evenement:

Meer over verandermanagement en adoptie?

Meer weten over de begeleiding van de verandering die benodigd is om tot succesvolle adoptie en te komen? Motion10 helpt u graag in het bereiken van het gewenste eindresultaat. Wij ondersteunen u in de begeleiding van uw organisatie en medewerkers. Wilt u hier meer over weten? 

  • Lees hier meer over onze integrale aanpak voor het begeleiden van verandering en bevorderen van adoptie. 

Meer inzichten toegespitst op uw eigen situatie? Neem direct contact op met Rick de Vries of Ron Witjes.