Menu

Betere adoptie en resultaten met een agile projectaanpak

Steeds meer organisaties willen wendbaarder worden en ook wendbaar werken, en dus projecten doen volgens een agile of Scrum-methodiek. Motion10 ontwikkelde de Modelkantoor aanpak; een implementatiemethodiek gebaseerd op Scrum. Wat levert deze werkwijze organisaties op? En hoe ervaren projectleden van klantorganisaties deze werkwijze?

Motion10 ontwikkelde het Modelkantoor op basis van Scrum. Voor het Modelkantoor richten we een fysieke ruimte in waarin uw medewerkers direct mee kunnen kijken naar de ontwikkeling van functionaliteiten binnen uw nieuwe werkomgeving. Deze functionaliteiten worden in korte cycli toegevoegd, waarbij eindgebruikers en toekomstige beheerders heel direct bij kunnen sturen. Het Modelkantoor is sterk gericht op kennisoverdracht en adoptie. Meer over onze Modelkantoor aanpak leest u in de whitepaper ‘Adoptie als vanzelf’. Hieronder leest u meer over wat deze methodiek organisaties oplevert en hoe projectleiders en projectleden deze aanpak ervaren.

Interne communicatie verbeteren bij Patrimonium

Patrimonium Woonservice wilde haar klanten digitaal beter van dienst zijn. Daarvoor werden eerst de interne samenwerking en communicatie naar een hoger plan getild. Motion10 hielp hen daarbij en bouwde voor Patrimonium een sociaal intranet op basis van Office 365 en SharePoint Online, met behulp van een Scrum-methodiek.

Edward Dalmulder is hoofd informatisering bij Patrimonium. Hij vertelt over de reden waarom hij liever Scrum gebruikt dan een traditionele methode zoals waterval.

Ruimte voor goede ideeën tussentijds

“Ik mag hopen dat je voordat je van start gaat met zo’n traject, nog niet je beste ideeën hebt gehad. Daarom gebruik ik liever Scrum dan een traditionele implementatiemethodiek. Sommige dingen kun je aan de start nog niet bevroeden.”

Als je tussentijds het eindproduct of delen daarvan kunt tonen aan de uiteindelijke gebruikers, kun je tussendoor op ideeën komen of tegen zaken aanlopen die je anders nooit had kunnen bedenken.

Edward: “Als de methode je daar geen ruimte voor geeft, word je beperkt. Als je vooraf vraagt: ‘We krijgen een nieuw intranet; wat wil je daar dan in hebben?’ noemen weinig mensen zaken als een teamsite of documentenbibliotheek. Als je de omgeving dan laat zien, als je ze meeneemt, krijgen mensen ideeën. Dat invullen van die wensenlijst gedurende het traject, dat is iets dat de werkwijze van Motion10 echt prettig en effectief maakt. We behaalden ook heel snel resultaat; binnen twee weken hadden we al werkende sites om te tonen.”

Meer interactief en sociaal gebruik van intranet

Patrimonium heeft nu een sociaal intranet op basis van Office 365: ‘Het Patrimonium Portaal’. Het nieuwe intranet wordt gebruikt door alle medewerkers van de woningcorporatie. De manier waarop eindgebruikers in elke sprint zijn meegenomen in het traject, heeft sterk bijgedragen aan de adoptie. Het nieuwe intranet is voor Patrimonium de eerste stap richting betere digitale dienstverlening.

  • Het nieuwe intranet wordt veel meer sociaal en interactief gebruikt door medewerkers.
  • Medewerkers in de buitendienst hebben meer voeling met ontwikkelingen binnen de organisatie.
  • Samenwerken in projecten is veel efficiënter en gemakkelijker geworden.

Meer weten over de resultaten en hoe het project van Patrimonium tot een succesvol en geaccepteerd sociaal intranet heeft geleid? Benieuwd naar de andere succesfactoren? Lees de volledige case study hier.

Nuffic: onderwijs in ontwikkelingslanden versterken

In een Scrum-setting samenwerken aan projecten zoals de implementatie van een nieuwe digitale werkomgeving kan voor heel uiteenlopende bedrijven toegevoegde waarde leveren. Men hoeft enkel open te staan voor een werkwijze die sneller zichtbaar resultaat oplevert, maar waarbij van tevoren niet precies aan te geven is wat het eindresultaat zal zijn.

Een organisatie met een totaal ander werkveld dan de woningcorporatie Patrimonium had ook veel baat had bij de Motion10 Modelkantoor aanpak. Nuffic (voorheen EP-Nuffic) draagt onder andere bij aan het versterken van kennis en vaardigheden in ontwikkelingslanden, middels het NICHE programma. Voor de samenwerking in projecten had Nuffic een nieuwe samenwerkings- en projectomgeving nodig. Het WIRE platform, op basis van Microsoft Office 365 en een Azure App, werd gerealiseerd met behulp van de Modelkantoor aanpak. Hoe heeft projectleider Ute Jansen dit ervaren?

Efficienywinst

“Wat vooral tot succes leidt is de wijze waarop je met elkaar gaat samenwerken. Het was belangrijk dat we met Nuffic medewerkers en Motion10 consultants een hecht team vormden en de projectplanning goed vormgaven. En dat we duidelijk wisten wat er na elke projectfase werd opgeleverd.

Belangrijk bij zo’n proces is ook dat je met elkaar op locatie werkt. We moesten echt als project owner en ontwikkelaars bij elkaar in dezelfde ruimte zitten.

We waren blij verrast met de efficiencywinst als je zulke korte lijnen kunt houden.

Het was belangrijk dat we met Nuffic medewerkers en Motion10 consultants een hecht team vormden en de projectplanning goed vormgaven.”

Resultaten voor Nuffic

De medewerkers van Nuffic zijn erg tevreden met de resultaten die ze mede dankzij de op Scrum gebaseerde projectmethodiek hebben behaald:

  • In WIRE hebben de medewerkers van Nuffic de beschikking over betrouwbaardere informatie dan in het oude systeem.
  • Medewerkers van Nuffic kunnen nu efficiënter samenwerken in projecten.
  • De projectomgeving is dankzij de Azure App ook goed mobiel te gebruiken, waar ook ter wereld.

Meer over de succesfactoren voor het WIRE-project en de resultaten die Nuffic ermee behaalde leest u in de volledige case study.

Meer inspiratie en ervaringen van klanten met onze scrum-gebaseerde methodiek? Bekijk de volgende cases:

Woonwaard, dat in korte cycli naar adoptie van de nieuwe digitale werkplek toewerkte. 

5CA, waar een data-oplossing werd vormgegeven in constante verbinding met de eindgebruikers.