16:40 – De toekomst van BizTalk bij De Goudse. Ferdinand Kuiper en Roland Currie, De Goudse Verzekeringen.
Roland Currie is manager exploitatie en beheer bij De Goudse. Hij introduceert eerst de organisatie. Al sinds de oprichting in 1924 is De Goudse een onafhankelijk, ondernemend familiebedrijf met ondernemende medewerkers. Zo’n 660 zijn dat er nu. De Goudse richt zich vooral op ondernemers in het midden- en kleinbedrijf en biedt verzekeringsoplossingen op het gebied van Schade, Leven, Verzuim en Arbeidsongeschiktheid.
Roland legt uit hoe de architectuur bij De Goudse op hoofdlijnen in elkaar zit, alvorens over te gaan op meer uitleg over de overstap naar de cloud.
Cloud strategie en Roadmap
Flexibiliteit in technologie en in kosten zijn de belangrijkste voordelen van de cloud die voor De Goudse de doorslag gaven. Daarnaast is hun strategie SaaS before PaaS before IaaS. De afgelopen vijf jaar heeft De Goudse zoveel mogelijk van hun database en applicaties naar de cloud gebracht. De cloud roadmap voor 2017 laat dat ook zien. De roadmap voor 2018-2019 laat zien dat het de bedoeling is dat alles dat nog niet in de cloud draait, langzamerhand uitgefaseerd zal worden.
BizTalk bij de Goudse
Ferdinand Kuiper is Integratiespecialist bij De Goudse. Ferdinand neemt het stokje over en vertelt wat meer over het belang van de BizTalk ESB zoals die actief was on premise bij De Goudse. Hier gingen zo’n 15 miljoen berichten per maand doorheen, zoals met betrekking tot fraudechecks, gegevens met betrekking tot loonaangifte, en documentvervaardiging.
Besluitvorming
Ferdinand neemt ons mee in het gesprek tussen hemzelf en Roland om te besluiten wat met BizTalk te doen. De discussie over BizTalk on prem versus Azure IaaS heeft ruim vijf maanden geduurd. De belangrijkste overwegingen waren de strategische plannen om zoveel mogelijk naar de cloud te brengen, en de support voor BizTalk 2016 t.o.v. 2013.
Er werd gekozen voor BizTalk 2016 op een Azure IaaS vanwege het flexibele gebruik en flexibele kosten, het relatieve gemak van het opzetten van een high available omgeving, en de connectivity naar verdere cloud diensten.
Ferdinand: “We hadden al enkele workloads in de cloud staan, Dynamics 365 is daar één van. Als je BizTalk dan naar de cloud brengt, werkt je connectie sneller (de latency wordt dan minder).”
Projectopzet en timing
Het projectteam voerde eerst een PoC uit van twee maanden, waarna goedkeuring kwam. Het plan was om de integratie-omgeving As-is over te zetten, met afbouw van ketenafhankelijkheden. Geschatte doorlooptijd was negen maanden, in de praktijk werden dat twaalf maanden. Motion10 valideerde onder meer het ontwerp van de hybride integratie-architectuur en werkte mee in de projectrealisatie.
Met het project waren in totaal 2400 manuren gemoeid. Ferdinand: “Waar de meeste tijd in gaat zitten is het neerzetten van een high-available BizTalk integratie-omgeving in de cloud”. Dat komt doordat dit wereldwijd nog vrij nieuw is, dus het was voor De Goudse een ontdekkingsreis.
Quick wins en uitdagingen
Belangrijke quick wins die Ferdinand benoemt zijn de snel op te zetten ontwikkel- en testomgeving. Uitdagingen waren Azure Networking, Infrastructure as code, connectivity naar de applicaties die je nog on premise hebt draaien en de samenwerking met de on premise hosting provider. “Ik moet eerlijk zeggen dat het niet gelukt is om in één druk op de knop een high-available BizTalk omgeving op te zetten”.
Er is ook nog vrij weinig documentatie, ook vanuit Microsoft, beschikbaar die je kunt raadplegen bij een dergelijke migratie.
De toekomst: Azure Functions en Logic Apps
Het is de visie dat BizTalk 2016 de laatste upgrade is. In 2027 loopt de huidige service zoals toegezegd door Microsoft af, en wil De Goudse van BizTalk af zijn. De Goudse is van plan om de integratie-omgeving in de toekomst helemaal in Azure Integration te hebben draaien, waarbij alles ontsloten wordt middels API Management. De time-to-market is dan veel gunstiger. De bedoeling is dan om bestaande integraties bij aanpassingen die zich voordoen, om te bouwen naar Azure services.
Roland geeft wel aan dat het kostenmodel van Microsoft nog zorgen baart: bij BizTalk weet je wat je er aan uitgeeft. Het pay-per-use model van Azure Logic Apps zorgt nu voor flexibliteit, maar zou er in de toekomst voor kunnen zorgen dat de integratie-omgeving meer kost dan de BizTalk omgeving nu doet.
Ferdinand: “Alle connecties in de integratie-omgeving staan nu klaar. De planning is om eind juli live te gaan met de BizTalk 2016 omgeving in Azure.”