Een nieuwe fase na 25 jaar internet
Het nieuwe werken en digital natives
“Dat is voor mij het echte nieuwe werken. Het is de manier van werken, en de human touch, die beklijft bij de generatie van digital natives die we nu en in de toekomst heel hard nodig hebben. Bij onze generatie is digitaal nog iets dat ‘erbij komt’ als we denken aan iets nieuws dat we willen gaan doen, of een probleem dat we willen oplossen. Dat werkt bij digital natives heel anders: digitaal is voor hen standaard. Je hoeft het niet eens te bemoemen als digitaal. Je hoeft toch ook niet te zeggen dat water nat is, of dat het web wereldwijd is?
Dat betekent dat we ook die omgeving moeten creëren die het beste bij hen past. Dat wil niet alleen zeggen de juiste devices en connectivity, maar vooral ook het stimuleren van leadership dat eenieder in zich heeft, en het geven van vertrouwen om hun eigen beslissingen te laten nemen. In een cultuur als deze, gaat het om het constante leren.
Wij hebben niets aan ‘knowers’, wij nemen alleen maar ‘learners’ aan.
Dat komt neer op het constant feedback geven en vragen, zodat men zich continu kan blijven ontwikkelen. Deze generatie, maar vooral ook binnen deze cultuur, zie je dat werk en privé qua tijdsbesteding door elkaar heen kunnen lopen.
Voor de duidelijkheid, dit wordt dus als een privilege gezien, niet als een last. Daar hoort dan natuurlijk ook de vrijheid en het vertrouwen bij wat daarbij past. Dat is een belangijk onderdeel van de mindset en verandering die met name de wat traditionelere managers en old-school bedrijfsculturen door moeten maken. Dat is de human touch, naast de technologie en data die je beschikbaar moet hebben om de teams in staat te stellen productief te zijn.
Kijk naar het interview dat jullie met Theo Rinsema hadden, over nieuw leiderschap. Dat ik niet weet waar één van mijn teamleden in Italië nu zit of wat hij of zij doet, ook dat is nieuw leiderschap.”
Marketing in de kern van je bedrijf
Het uitgangspunt voor dit interview was dat innovatie en data de manieren waarop we samenwerken en waarde toevoegen voor klanten sterk zullen veranderen. Wat is de visie van Mascha op de manier waarop organisaties waarde zullen toevoegen in 2028? Mascha:
“Wat nu Marketing wordt genoemd, wordt de backbone voor de toekomst van bedrijven. Het toepassen van data om op een direct relevante wijze de juiste customer service te kunnen leveren, die het leven efficiënter, gemakkelijker en productiever maakt.”