User experience sluit één-op-één aan op organisatiesucces

2 september 2020

Met de User-Centered Design in a Day workshop ontdekt u in één dag de toegevoegde waarde van User-Centered Design voor uw organisatie

Door Daniël Treuren, UX Designer bij Motion10

User experience is altijd en overal. Bij een invalideparkeerplaats met nauwelijks mogelijkheden om uit te stappen in een rolstoel is één ding is duidelijk: bij de aanleg is géén rekening gehouden met invalide inzittenden. Hoewel sommigen erom moeten lachen, is het verre van grappig. Denk eens terug aan een moment dat u zelf geconfronteerd werd met een slechte gebruikersbeleving?

Nieuw vakgebied ontstaan: User-Centered Design

De afgelopen jaren is er een heel nieuw vakgebied ontstaan rondom het bieden van de ultieme gebruikersbeleving: User-Centered Design (UCD). De voorlopers zijn (wereld)beroemd: Microsoft, Amazon, CoolBlue, Bol.com en vele anderen. Neem Booking en AirBnB. Deze tech-bedrijven zijn de afgelopen jaren exponentieel gegroeid zonder één hotelkamer of woning te bezitten. Zij deden één ding goed: vraag en aanbod bij elkaar brengen met voor elke eindgebruiker de ultieme gebruikersbeleving. Doordat user experience één-op-één aansluit op hun organisatiesucces, hebben zij met user-centered design de nieuwe standaard gezet.

Een ander voorbeeld van het centraal stellen van eindgebruikers is Microsoft Teams. Door de corona-ontwikkelingen is het gebruik hiervan verveelvoudigd. Tot voor kort waren hierin voor gebruikers vier schermen tegelijk zichtbaar. Omdat veel zakelijke meetings met een groter aantal deelnemers plaatsvinden, was Microsoft – op basis van gebruikersfeedback – snel in staat om het aantal zichtbare schermen te verhogen tot zestien. Als dat niet was gebeurd, waren veel van de organisaties die voor Teams kozen op zoek gegaan naar een oplossing die wél tegemoetkomt aan hun wensen en behoeften.

User-Centered Design aanpak

 

Ook in onze eigen beroepspraktijk is user experience niet meer weg te denken. Zo ontwikkelden wij onlangs voor Unilever een rapportage waarmee 450 eindgebruikers – variërend van hoger management op Europees niveau tot medewerkers die verantwoordelijk zijn voor een enkele productgroep binnen een specifiek land – een optimaal inzicht hebben gekregen in de kosten van de supply chain, met als doel deze te verlagen. Deze uitdaging hebben we voor Unilever opgepakt met onze User-Centered Design aanpak.

 

De User-Centered Design aanpak van Motion10 zorgt voor snelle dashboard-adoptie onder de eindgebruikers van Unilever. Daardoor staat het dashboard kort na de release al in de wereldwijde top 5 van meest gebruikte dashboards binnen Unilever. In totaal zijn binnen Unilever meer dan 90.000 dashboards in gebruik.

 

Lees ook: De rol van UX in een IT-project

In de business-to-business, waar eindgebruikers medewerkers zijn, staat user experience bij steeds meer IT-projecten bovenaan de agenda. Stel: binnen een bedrijf wordt een applicatie ontwikkeld voor de medewerkers. In de oude situatie werd als volgt gedacht en gedaan: wij hoeven de eindgebruikers niet belangrijk te maken. Zij moeten werken met waarmee wij dat willen. Bovendien, ze hebben toch geen keuze…

Vanaf het begin centraal stellen van eindgebruikers loont

Dit is verleden tijd. In navolging van eerdergenoemde voorlopers ontdekken steeds meer organisaties dat het vanaf het begin centraal stellen van de eindgebruikers loont. Kijk naar de belangrijkste vraag vooraf: wie zijn de eindgebruikers? Als het daar al fout gaat, gebeuren er tijdens en na een project vaak ook de volgende dingen: verspilling van tijd en rescources door het bouwen van onnodige functionaliteiten, een eindproduct dat niet voldoet, waardoor tijd en resources opgaan aan rework en wijzigingen en ten slotte eindgebruikers die de nieuwe oplossing slecht accepteren en terugvallen in oude werkwijzen of overstappen naar de concurrent.

Hoewel User-Centered Design bij steeds meer IT-projecten bovenaan de agenda staat, is de exacte invulling vaak nog onduidelijk. Hierin lopen projectverantwoordelijken en tegen de volgende uitdagingen aan:

  • Wie zijn mijn eindgebruikers en wat zijn hun wensen?
  • Hoe krijg ik een volledig beeld van de wensen en behoeften en stel ik wel de juiste vragen?
  • Hoe zorg ik ervoor dat voor iedereen duidelijk is waar we naartoe gaan?
  • Hoe weet ik dat we op de juiste weg zitten en blijven?

Waarom de User-Centered Design in a Day workshop?

De User-Centered Design in a Day workshop bestaat uit een theoretische basis en verschillende praktijkoefeningen. Na het volgen van de workshop weet u waar het vakgebied user-centered design voor staat en hoe dit het verschil maakt in IT-projecten. Zo ontdekt u in één dag de toegevoegde waarde van User-Centered Design voor uw organisatie.

Wilt u meer weten over de User-Centered Design in a Day workshop of meteen aan de slag? Download hier meer informatie of neem contact op met Alex Zweekhorst, Unit Manager Data & Analytics, op 06 46 84 33 88 of alex.zweekhorst@motion10.com.