Menu

Waarom willen we überhaupt customer centric en data-driven zijn?

De hype-woorden van 2016; customer centric en data-driven. Maar waarom is het ook alweer zo belangrijk voor organisaties om enorm klantgericht te werken? Waarom is business intelligence daarbij cruciaal en waarom zouden we daarin investeren?

Relevant blijven in disruptieve tijden

Veel C-level managers uit de business en IT weten dat hun organisatie nog niet genoeg nagedacht heeft over het omgaan met disruptieve innovatie. Iedere dag is er één waarop je vanuit de flank ondersteboven gegooid kan worden. Door een starter waar nog nooit iemand van gehoord heeft. Of door een gevestigde naam in de markt die net wat sneller na is gaan denken over hoe de zeer goed geïnformeerde en enorm veeleisende klant van vandaag en van de toekomst aan zich te binden. Hoe zorg je ervoor dat je relevant blijft, met alle technologische ontwikkelingen van vandaag de dag?

Toekomstige ontwikkelingen

Cliënten, huurders, opdrachtgevers – met andere woorden; uw klanten vragen en verwachten steeds meer van u. En als u het ze niet geeft, doet iemand anders het wel. Als marketeer die op de hoogte is van dit soort trends, en die tegelijkertijd vooruitdenkt, kan ik met nogal lastige vragen aankomen bij de IT-en data-afdelingen van mijn organisatie. En de ICT-manager, of CIO? Die zal er op zijn beurt voor moeten zorgen dat de organisatie technisch en digitaal in staat is om wendbaar en flexibel in te kunnen springen op diezelfde ontwikkelingen in de markt. Wat zijn die ontwikkelingen, en wat kunnen we verwachten van de overzienbare toekomst?

Betere dienstverlening en proactieve benadering van klanten doordat u uw data slim gebruikt om inzichten op te doen. En klaar zijn voor de toekomst, mede dankzij een denkwijze en een dataplatform die uw organisatie helpen wendbaar te zijn en te kunnen anticiperen op de toekomst. Innovatie is een vereiste in tijden van snelle technologische verandering.

Welke inzichten in de klant en in de toekomst wilt u niet missen?

“In welke branche speelt het beter willen bedienen van de klant vanuit een 360-graden beeld, niet?”

Inspringen op behoeftes van een klant die u steeds beter kent

Eén van de belangrijkste motivaties om wendbaar en customer centric te worden is innovatieve disruptie en de daaraan gekoppelde angst om de volgende V&D te worden. Je kunt immers als organisatie het slachtoffer van disruptie worden óf juist de bron ervan. Hoe gaat u om met disruptieve innovatie, en veranderende klantwensen? Wij zien het antwoord in een combinatie van twee gekoppelde visies: wees wendbaar en data-driven.

Ten eerste moeten bedrijven en instellingen natuurlijk wendbaar zijn, in tijden waarin de snelheid waarmee veranderingen elkaar opvolgen continu opgevoerd wordt. Ten tweede moeten we ervoor zorgen dat we alle data die er elke seconde door onze markten gegenereerd wordt, om gaan zetten in bruikbare inzichten. Om de klant nog beter te leren kennen dan hij zichzelf kent. De combinatie van die twee visies zorgt dat we razendsnel kunnen inspringen op de veranderende behoeften, wensen en gedragingen van onze klant. Dat we die zelfs kunnen gaan voorspellen en erop kunnen anticiperen.

Uw mensen laten doen waar ze goed in zijn

Een andere belangrijke motivatie om meer data-driven te willen werken is: zodat u ervoor kunt zorgen dat mensen in uw bedrijf gaan doen waar ze goed in zijn. Zoals een creatieve marketeer die niet bezig wil zijn met data, en er ook niet per se heel goed in is om met data om te gaan. In een succesvolle, data-driven organisatie worden mensen in staat gesteld om zich bezig te houden met datgene waar ze passie en talent voor hebben. Zo kunnen zij de grootste meerwaarde leveren voor de organisatie en haar klanten. Een goed voorbeeld van hoe een geïntegreerd dataplatform hierbij kan helpen, is de case van 5CA.

Operational excellence en slimmere beslissingen

Ten slotte: als u inzicht heeft in wat uw klant wil en wat zijn behoeftes zijn, geeft dat belangrijke input voor het verbeteren van uw processen en dienstverlening. Dit draagt bij aan operational en service excellence en verkleint tevens de kans dat een bedrijf of een instelling failliet gaat wanneer zij in zwaar weer verkeert. Omdat u uw klanten aan uw organisatie bindt, door ze optimaal te bedienen. En omdat u beslissingen kunt nemen op basis van betrouwbare data.

Hoe kan uw organisatie meer customer centric worden met behulp van data?

Hoe zorgt u ervoor dat uw organisatie echt customer centric en data-driven wordt? En hoe kan het Microsoft dataplatform daarbij ondersteunen? In de whitepaper ‘Meer customer centric met data’ bespreken we hoe u dat kunt doen. Met daarbij vooral de focus op de manier om uw organisatie daarin mee te krijgen. Bekijk de whitepaper hier, download hem gratis en laat de waarde van uw data niet meer ongebruikt rondzweven.