Whitepaper: ​Van applicatie- naar platform denken

11 mei 2022

De waarde van strategische platformkeuzen

Met de komst van SaaS (Software-As-A-Service)-diensten is het op software gebied allemaal veel eenvoudiger geworden, maar hierdoor ook meer ingekaderd (standaard functionaliteiten). Om onderscheidend te zijn voor zowel jouw klanten als voor jouw eigen medewerkers is het zaak om innovatieve oplossingen te realiseren, die applicatie-overstijgend toegang bieden tot de vaak gefragmenteerde bedrijfsdata (opgeslagen op netwerkschijven, Document Management Systemen, mailboxen en bedrijfsapplicaties).  Tal van leveranciers bieden dit soort SaaS-oplossingen en doen dit doorgaans op basis van een generiek platform; een platform dat een combinatie van Digitale Samenwerking, Kantoorautomatisering, App-ontwikkeling en geavanceerde Data- en Integratie mogelijkheden biedt. Door Gartner aangeduid als Digital Business Platform. 

Organisaties die de overstap naar een Digital Business Platform willen maken, zullen in staat moeten zijn om dit soort oplossingen te (laten) ontwerpen, in te richten en succesvol te implementeren. Liefst heb je al die kennis natuurlijk zelf in huis, zodat na training en een aantal eerste projecten jezelf in staat bent het verder door te ontwikkelen. Met andere woorden: jouw organisatie wordt ook een – soort van – IT bedrijf. Maar wat komt daar allemaal bij kijken? Hoe en waar start je? Hoe begeleid je het? Hoe zorg je dat je alleen die dingen ontwikkelt die echt meerwaarde creëren?

Deze whitepaper schijnt daar een licht op. Gebaseerd op onze ervaringen bij vele organisaties die in een zelfde traject zitten of zaten geven wij je tips die je helpen om ook bij jou dit succesvol te gaan starten en echt te gaan innoveren en nog meer waarde te gaan leveren.  

We hebben deze whitepaper geschreven voor IT leaders en hun team, die met hun organisatie een succesvolle transitie naar een (managed) cloud platform willen maken en tegelijkertijd hun Management Team/Directie willen meenemen in deze transitie.