Motion10 helpt KNGF Geleidehonden nog meer werelden te openen

Read the English version here.

Zoveel mogelijk mensen met een beperking een beter leven geven met een professioneel opgeleide hulphond: dáár draait het om bij KNGF Geleidehonden. In het kader van het jaarlijkse MVO-project MotionTogether koos Motion10 ervoor KNGF te helpen hun groeiambities waar te maken. Al bij het eerste gesprek was manager bedrijfsvoering Miranda van Mook blij verrast: “Wow, dacht ik, mag ik zo groot denken? Is dit allemaal mogelijk?

Een verdubbeling van het aantal nieuwe cliënt-hond-combinaties binnen 10 jaar: daar gaat KNGF Geleidehonden voor. “Zo’n stevige groeidoelstelling kun je alleen realiseren als je strategische beslissingen neemt op basis van actuele en betrouwbare stuurinformatie”, stelt Miranda van Mook. “Alles valt of staat met een juiste afstemming tussen het fokken en opleiden van honden, het opleiden van hondentrainers en het daarvoor benodigde geld dat grotendeels van donateurs komt. De datagedreven strategie die de gewenste groei mogelijk moet maken hadden we al, alleen ontbrak het ons aan de mogelijkheid de beschikbare data snel en goed om te zetten in strategische stuurinformatie. Dat zou namelijk vragen om een flinke IT-investering, terwijl wij natuurlijk het liefst elke gedoneerde euro uitgeven aan het fokken en klaarstomen van hulphonden voor onze cliënten.”

Managed Cloud oplossing

Uitgekozen worden als MotionTogether 2021 project betekende voor KNGF Geleidehonden dat zij – om te beginnen waar het gaat om fondsenwerving en communicatie – datagedreven kunnen gaan werken, zonder dat er geld van donateurs hoeft te worden ingezet voor IT. Richard Rossen gaf de afgelopen maanden vanuit Motion10 als scrummaster sturing aan het team consultants van Data & Analitics. “Net als andere jaren pakten we het MotionTogether 2021-project op dezelfde manier op als onze andere projecten”, vertelt Richard. “Dat betekent dat we samen met de klant toewerken naar de gewenste IT-innovatie. Daarbij gebruiken we PitWall; onze aanpak om via een aantal heldere stappen een Managed Cloud oplossing voor onze klanten te realiseren.”

Prettige samenwerking

In de zomer haalde het team de wensen en behoeften van KNGF op, en werd de organisatie uitgebreid bevraagd over de bedrijfsprocessen, de werkwijze, de beschikbare data, enzovoort. Miranda van Mook denkt met plezier terug aan die eerste gesprekken. “Het was geweldig dat we zo snel en goed begrepen werden door Motion10. Uiteraard was het aan ons om zo goed mogelijk aan te geven wat we nodig hadden, maar we merkten gelijk dat er aan de andere kant mensen zaten die niet alleen functioneel begrepen wat wij doen, maar die ook onze vragen en uitdagingen snel konden doorgronden, begrepen wat stuurinformatie is en hoe je dat in een organisatie inzet. Dat maakte de samenwerking meteen heel prettig.”

Het was geweldig dat we zo snel en goed begrepen werden door Motion10.

MotionTalent Consultants voegen waarde toe

Voor Motion10’s Tom van Velzen en Jeroen Schreuder bood het KNGF-project een uitgelezen kans om veel van de onlangs bij Motion10 geleerde hard- en softskills in de praktijk te brengen. Na hun studie volgende de twee jonge professionals als MotionTalent Consultants een interne opleiding bij de unit Data & Analytics. Gecoacht en begeleid door Richard Rossen en andere ervaren consultants voegden zij met veel enthousiasme en knowhow waarde toe voor de klant. Tom van Velzen: “In dit project konden wij onze opgedane kennis toepassen in een real life case, en dan is het geweldig om te zien dat wat tijdens je studie nog wat theoretisch bleef, in de praktijk blijkt te werken. Dat een organisatie als KNGF Geleidehonden écht dichter bij haar doel kan komen doordat wij het mogelijk maken te sturen op beschikbare data.”

Waardevolle inzichten en stuurinformatie

Collega Jeroen Schreuder legt uit wat de uitdaging was voor het projectteam: “Donateurs zijn voor KNGF de grootste inkomstenbron, dus daar moet de stuurinformatie over gaan. Als je bijvoorbeeld merkt dat mensen in het vierde kwartaal bereid zijn extra te doneren, kun je daar met een campagne zoveel mogelijk uithalen. Zie je dat veel donateurs na een jaar of vijf eruit stappen en dat dat meestal in januari gebeurt? Dan zet je er je tijdig marketing op in om hen vast te houden. Verwacht je de komende vijf jaar een aantal aanzienlijke nalatenschappen? Dan kun je wellicht nu al bepaalde investeringen doen. KNGF greep voorheen niet alle marketingkansen aan, omdat ze de beschikbare data uit onder meer hun CRM Salesforce en uit Google Analytics niet goed en tijdig konden combineren tot waardevolle inzichten en stuurinformatie. Met onze Power BI-rapportage hebben zij nu een tool in handen waarmee de kans dat zij hun groeidoelstelling kunnen halen is gestegen.”

Donateurs zijn voor KNGF de grootste inkomstenbron, dus dat is waar de stuurinformatie over moet gaan.

In de toekomst willen we met Motion10 verder werken om ook de operationele en financiële data in de Power BI rapportage te integreren, zodat we op nog meer fronten volledig datagedreven kunnen werken en sturen.

Belangrijke stappen zetten

Miranda van Mook en haar collega’s bij KNGF voelen zich de koning te rijk met hun nieuwe rapportagetool. “De rapportage is in feite een interactief dashboard. Het geeft ons veel inzicht in onze donateurs, levert een aanzienlijke tijdsbesparing op, en geeft ons op elk moment beschikking over actuele en accurate data. Daarmee kunnen we – met name op het gebied van fondsenwerving en communicatie – belangrijke stappen zetten. In de toekomst willen we met Motion10 verder werken om ook de operationele en financiële data in de Power BI rapportage te integreren, zodat we op nog meer fronten volledig datagedreven kunnen werken en sturen.

Een beter leven tegemoet

Motion10’s Richard Rossen is blij dat hij met zijn team een aanzienlijke rol in het succes van KNGF Geleidehonden heeft kunnen spelen. “Het feit dat Motion10 het oprecht belangrijk vindt om op deze manier maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen, maakt mij trots om bij Motion10 te werken. Zo’n MVO-project betekent in korte tijd flink aanpoten, maar de voldoening is heel groot. Wij hebben eraan bijgedragen dat meer mensen die dat nodig hebben een goed getrainde hulphond kunnen krijgen en daarmee een beter leven tegemoet gaan. Dat voelt geweldig.”

MotionTogether – het jaarlijkse MVO-initiatief van Motion10

Motion10 gelooft in de kracht van IT; hoe IT impact heeft op organisaties én op de manier waarop het werk wordt uitgevoerd. Vanuit onze visie op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen hebben wij MotionTogether opgezet, ons jaarlijks terugkerend MVO-project. Door middel van MotionTogether bieden wij jaarlijks één organisatie met een maatschappelijk karakter kosteloos hulp bij een IT-vraagstuk.

We bieden tijdens het MotionTogether-project de expertise en middelen die de organisatie zelf niet heeft en stimuleren hiermee digitale innovatie, vanuit de overtuiging dat deze organisaties met de kracht van IT nog meer kunnen betekenen voor de maatschappij.

Inschrijven als kandidaat voor MotionTogether 2022 kan tot donderdag 31 maart 2022.

Klik hier voor meer informatie, voorwaarden en het aanmeldformulier