AI op de werkvloer: enthousiast of onverantwoord?

10 oktober 2023

Claudia Tuinman

Waarom je niet wilt afwachten bij het gebruik van AI-tools op de werkvloer

Een deel van de taken op het werk uit laten voeren door AI, klinkt efficiënt. Word je hier enthousiast van, of lijkt het je doodeng? En hoe staat jouw organisatie er tegenover? In deze blog neemt Claudia Tuinman (Consultant in het Customer Success-team) je mee in de overwegingen van het gebruik van AI op de werkvloer.  

Na jaren organisaties begeleiden in het werken met de diverse Microsoft technologieën, hebben wij veel verschillen opgemerkt. Toch zijn de overeenkomsten nóg talrijker. Bij veel organisaties blijkt hetzelfde: waar de ene groep medewerkers achter het bureau aarzelend en voorzichtig blijft zitten, gaat een andere groep op avontuur uit. Beide uitersten zijn op iedere werkvoer aanwezig.

Medewerkers krijgen net zoals eenieder van alles mee over de ontwikkelingen van tools op basis van kunstmatige intelligentie (AI). Voorbeelden als de opkomst van super chatbots ChatGPT, de nieuwe Bing, door AI gegenereerde kunstwerken met Dall-E en nieuwe muziek van artiesten die nooit door de artiest zelf is ingezongen vliegen ons om de oren. Deze nieuwe technologieën worden met hoog tempo uitgerold maar brengen ook vragen met zich mee. Zijn deze tools wel ethisch verantwoord? En wat gaat de AI Act van het Europese Parlement straks eigenlijk betekenen? Het zorgt voor allerlei verschillende indrukken en reacties.

Wij ervaren op dit moment bij veel organisaties een afwachtende houding met betrekking tot AI-tools. Er is altijd een enthousiaste groep in organisaties die met nieuwe technologie, zoals deze openbare AI-tools aan de slag gaat. Eén van de grootste risico’s die op de loer liggen bij deze handelingen is klantinformatie of intellectueel eigendom onbedoeld openbaar maken door het te verwerken in een tool als ChatGPT. ‘’Hé ChatGPT, schrijf een passende reactie op deze klantvraag’’. Of: ‘’Vat deze e-mail van de opdrachtgever samen en zet de opvolgacties op een rij’’. Aangehaakt op de nieuwste ontwikkelingen en met het oog op productiviteit en klantgerichtheid, gaan medewerkers enthousiast aan de gang.

Het advies luidt echter om géén vertrouwelijke gegevens te gebruiken in openbare tools zoals ChatGPT. Hoewel deze modellen geen ‘geheugen’ hebben, is het van belang scherp te blijven op een potentieel datalek. Daarnaast reageert de tool op jouw input in de huidige chat, dus kun je per ongeluk gevoelige ingevoerde gegevens delen. Tot slot is er geen garantie op het correct omgaan met vertrouwelijke informatie door openbare AI-tools en daarom is het advies alle vertrouwelijke data te verwerken in veilige en betrouwbare kanalen.

Alhoewel avonturiers binnen organisaties nodig zijn en limiterende barrières kunnen doorbreken, is op het vlak van AI nog niet vanzelfsprekend dat iedereen wel veilig te werk gaat. Organisaties kunnen niet stilstaan, omdat de technologie beweegt en veel medewerkers willen meebewegen.

Hierbij onze oproep aan CIO’s, techneuten, enthousiastelingen, CISO’s, HR en andere betrokkenen: maak spelregels! Maak collega’s niet bang, maar ook niet té enthousiast. Eerlijk en realistisch zijn, het hoofd erbij houden, kritisch blijven en hulp vragen van experts zijn belangrijk. Neem jouw organisatie mee door bij elkaar te komen, praktische richtlijnen te maken en te delen. Kortom: probeer bekend te raken met het onbekende!

PS De titel van deze blog is mede mogelijk gemaakt door ChatGPT. Blijkbaar is die er zelf ook nog niet over uit.

Weten hoe wij jouw organisatie ondersteunen in tijden van verandering?

Wij denken graag mee over wat jouw mensen nodig hebben om huidige en aankomende veranderingen zo goed mogelijk te doorlopen. Neem nu contact met ons op, we helpen je graag verder!

Neem contact op