Menu

Digitale innovatie met het Gartner Pace-Layer applicatiemodel

We bespreken in een serie van vier blogs het Gartner Pace-Layer applicatiemodel. En aan de hand daarvan hoe u gebruik kunt maken van kansen die een groot gedeelte van het Nederlandse bedrijfsleven laat liggen op het gebied van digitale innovatie – zoals blijkt uit een aantal benchmarkonderzoeken die Motion10 dit jaar uitvoerde. Kansen die u helpen om wendbaarder en meer customer centric te worden. U leest nu deel 2 van deze serie; deel 1 vindt u hier

In het eerste artikel van deze serie merkten we op dat veel organisaties in Nederland kansen laten liggen op het gebied van applicatie-integratie, cloud technologie, en business intelligence. Het inrichten en beheren van uw applicatielandschap volgens het Pace-Layer model Gartner kan u helpen deze kansen ten volste te benutten. In dit artikel eerst een korte uitleg van het Gartner Pace-Layer model.

De lagen van snelheid

De Gartner ‘Pace-Layered Application Strategy’ is een methodiek voor het indelen, selecteren, managen en beheren van applicaties, met als doel het ondersteunen van business change, differentiatie en innovatie.

In elk IT-applicatielandschap kunnen volgens het model de verschillende applicaties onderverdeeld worden in drie lagen:

  • Een onderste laag met applicaties die de robuuste processen faciliteert. Deze processen zijn niet aan regelmatige verandering onderhevig;
  • Een middenlaag die de snelle en efficiënte communicatie intern en met uw klanten mogelijk maakt;
  • Een bovenste laag, waar de innovatieve dienstverlening mogelijk wordt gemaakt.
Digitale evolutie realiseren 2/4

Tegelijkertijd zien we een continu proces, waarbij de innovatieve oplossingen van vandaag de commodity van morgen zijn. Processen en functies bewegen, zeg maar, vanuit de top van het model continu naar de bodem ervan. Blijven innoveren is dus een must.

In dit lagenmodel kunnen de volgende globale functies worden ingevuld, om zodoende de verschillende snelheden van implementatie (time-to-market) van de diensten te faciliteren:

Digitale evolutie realiseren 2/4 1

Door het centraal stellen van de klant, en het op de juiste manier aandacht geven aan deze drie lagen en de verschillende categorieën van IT-mogelijkheden én de bijbehorende implementatiemethodiek kan elke organisatie de klant ten slotte weer echt koning maken:

Digitale evolutie realiseren 2/4 2

 

Wat kunnen we afleiden als we dit model koppelen aan de inzichten uit de ICT benchmarkonderzoeken in de genoemde markten in Nederland? Wat is er nodig om wendbaarder en meer customer centric te kunnen opereren, en hoe kan het Gartner Pace-Layer model helpen om de gemiste kansen te benutten? In het eerdere artikel in deze serie – de “benchmark van de benchmarks” – zagen we dat organisaties in Nederland veelal nog kansen laten liggen op het gebied van de cloud, business intelligence en functies van applicaties die ze al aangeschaft hebben. Daarnaast blijkt de toegevoegde waarde van flexibele en slim ingerichte applicatie-integratie nog een blinde vlek.

In het volgende onderdeel van deze serie gaan we dieper in op hoe het Gartner Pace-Layer model u kan helpen met het op orde brengen van uw data- en integratie-architectuur; het opbouwen van een intieme relatie met uw klant, en hoe u meer kunt bereiken met cloud technologie en business intelligence.